Home » szkoły » Gamifikacja – szkolenie z pakietu biurowego MS Office

Gamifikacja – szkolenie z pakietu biurowego MS Office

Gamifikacja - szkolenie z programów z pakietu biurowego MS Office

Czy wiem czego się nauczyłem i czemu ma to służyć? podstawowe pytanie na, które znajdziemy odpowiedź uczestnicząc w tej formie szkolenia. Gamifikacja inaczej grywalizacja. Z naszego doświadczenia wynikającego z przeprowadzonych szkoleń z podstaw obsługi programów biurowych wysuwa się jeden podstawowy wniosek - trudno jest się uczyć programów Offica a w szczególności Excela nie widząc tak naprawdę realnego zastosowania ww programów. Jedyną informację jaką mamy to, że jego znajomość jest jednym z głównych wymagań pracodawcy i że służy do liczenia...

Kiedy uczymy się najskuteczniej? Kiedy wiemy po co się uczymy i wiemy do czego dany program oraz daną funkcję wykorzystamy. Opracowaliśmy szkolenie, które osadziliśmy w realnej codzienność związanej z pracą biurowa i dodaliśmy do tego trochę zabawy i wykorzystując gamifikacje (grywalizację). Nauka będzie się odbywać na przykładzie historii Pani Hani, która jako właścicielka firmy organizującej śluby - otrzymuje specjalne zadanie - zorganizowanie ślubu dla znanej osoby w stylu gotycki. Żeby wszytko zaplanować i zorganizować musi wykorzystać programy Offica (Excel, Word, PowerPoint oraz Outlook) zgodnie z ich zastosowaniem dokładnie w takim sam sposób jak to się odbywa w codziennej pracy biurowej.

Dlaczego taka forma szkolenia jest bardziej skuteczna i co dzięki temu tak naprawdę osiągniemy? Stymulujemy ciekawości a ciekawość wzmaga chęć uczenia, zdobywania wiedzy. Pobudzimy emocjonalnie zaangażowanie w wykonywane ćwiczenia co z kolei będzie wspierać budowanie zapału w szkolenie a to przekształci się w większe zrozumienie co wpłynie na skuteczność szkolenia. Dodatkowo zapanujemy nad strachem związanym z nauką nowych tematów. Dzięki zabawie rozładujemy atmosferę oraz namacalnie doświadczymy zastosowanie programów z pakietu MS Office w biurze.

Czy wiesz jaka jest jedna z największych przeszkód na początku nauki programów Offica? Zrozumienie polecenia, które niejednokrotnie jest trudniejsze niż wykonanie samego ćwiczenia. Dzięki historii oraz jasno określonym zadaniom będziemy dokładnie wiedzieli co oraz kiedy mamy zrobić, jedyne co nam pozostanie to wybór metody oraz programu w celu wykonania określonego zadania.

ZASTOSOWANA METODYKA SZKOLENIA

Gamifikacja (grywalizacja), eduScrum, Learning Expirence Design, Acion Mapping, Coaching

  • Musi być jasno określony cel aby móc praktycznie wykorzystywać świeżo nabytą wiedzę
  • Ćwiczenia oraz interakcja tak aby uczestnik mogły zobaczyć i poczuć przyrost swoich kompetencji
  • Ćwiczenia muszą być powiązane z życiem codziennym w pracy
  • Cel szkolenia musi być praktyczny
  • Możliwość wdrożenia wypróbowania nowo poznanej wiedzy
  • Różnorodność przekazu oraz treści
  • Łatwy oraz przyjemny materiał
  • Nie zbyt duże partie materiału aby nie przytłoczyć uczestników – dajemy tylko tyle wiedzy ile jest potrzebne wdanym momencie nie uczymy się na zapas
  • Najważniejszy etap to organizacja oraz przygotowanie do nauki – wtedy przyswajamy najwięcej

 

 

Czy wiesz ile pamiętamy po 24 godzinach?

10%

tego co przeczytamy

20%
tego co usłyszymy

30%
tego co zobaczyliśmy

50%
tego co zobaczyliśmy i jednocześnie usłyszeliśmy

80%
tego co sami powiedzieliśmy

90%
tego co wdrożyliśmy do działania

Posługując się metodą eduScrum opieramy szkolenie na indywidualnych kompetencjach kursantów. Angażujemy uczestników do działania poprzez rozbudzanie ciekawość oraz stawiania wyzwań. Odchodzimy od jednostronnego przekazu wiedzy teoretycznej.
Dzięki gamifikacji wprowadzamy uczestników w realia hipotetycznej sytuacji. Poznając przytoczoną historię, uczestnicy szkolenia utożsamią się z bohaterem, który ma do wykonania określone zadania. Dzięki połączeniu nauki z zabawą oraz wyzwaniem, uczestnicy szkolenia w przyjemny sposób zdobędą umiejętności związane ze znajomością programów biurowych MS Office, które stanowią cel szkolenia.
Taka forma szkolenia pozwoli zaangażować uczestników emocjonalnie w wykonywane ćwiczenia co będzie wspierać budowanie ich zaangażowania w szkolenie,  rozbudzi ciekawość oraz motywację wewnętrzną – a to wszytko dzięki ciekawej fabule szkolenia przygód Pani Hani, które zapewnią przygodę i przeniosą uczestników w świat przygody, który pozwoli im na:
  • wykorzystanie wiedzę oraz doświadczenie, które już posiadają,
  • pozwoli robić powiązania – im więcej powiązań do realnych sytuacji z życia, tym lepsze zapamiętanie oraz utrwalenie materiału,
  • szybka weryfikacja nowo zdobytej wiedzy, 90% zapamiętania, dzięki wdrożeniu wiedzy do działania, poprzez wykonanie zdań Pani Hani,

***

I ETAP SZKOLENIA

 

Wprowadzenie do szkolenia. Omówienie zadania zapoznanie się z historią Pani Hani. Rozpisanie jakie czynności oraz jakie kompetencje będą nam potrzebne do wykonania zadania. Test jaką rolę pełnię w zespole - poznanie własnych kompetencji odnośnie pracy w zespole. Ustalenie harmonogramu szkolenia oraz pracy, uwzględniając cel głównego zadania. Wprowadzenie do pracy w środowisku MS Office.

 

II ETAP SZKOLENIA

 

Praca według wcześniej ustalonego harmonogramu związanego z zadaniami z jakim musi zmierzyc się Pani Hania. Wykonywanie zadań, ucząc się korzystać z programów MS Office – PowerPoint jako prezentacja scenerii weselnej, Word przygotowywanie niezbędnych umów z podwykonawcami, Outlook praca na kalndarzu, zadaniach oraz mailach, Excela przygotowanie budżetu całego przedsięwzięcia.

 

III ETAP SZKOLENIA

 

Podsumowanie szkolenia, wyciąganie winsoków związanych z nowo zdobytą wiedzą. Etap pracy coachingowej. Próba odpowiedzi na pytania: Co się nam udało? Czego dowiedziałeś się o sobie? Co zyskałeś dzięki udziałowi w szkoleniu? Jaki będzie Twój pierwszy krok? Co możesz zrobić małego, aby pójść do przodu? Co może Ci przeszkodzić w realizacji celu? Co może Cię dodatkowo zmotywować do osiągnięcie celu?

 

***

Czarna woalka i krwiste róże

 

Zawodowe kierowanie organizacją uroczystości ślubnych wymagało od Pani Hani sporej kreatywności, wielkiego zaangażowania, i jeszcze większej umiejętności radzenia sobie w problematycznych sytuacjach. Jednak dla osoby tak lubiącej wyzwania, nie ma rzeczy niemożliwych do zrealizowania. Spełnienie marzeń nowożeńców o ślubie idealnym było główną filozofią firmy – nie ważne, jak pracochłonne bądź wybujałe miały by okazać się ich pomysły. Stąd działalność Pani Hani cieszy się niegasnącą renomą, a nowi klienci zjawiają nawet na parę minut przed zamknięciem – tak jak dzisiejszego popołudnia.
Godzina 15:55. Do biura wchodzi szykowna kobieta w czerni. Jej twarz osłania woalka. Krok ma powolny, wyraz twarzy poważny. Przygląda się folderom reklamującym usługi, sprawiając wrażenie niepewnej, co do prawidłowości lokalizacji, w której się znalazła.
- Czy mogę rozmawiać z Panią Hanną? – pyta ostrożnie, rozglądając się na boki.
- To ja. W czym mogę służyć? – po dziesięciu latach w branży, Panią Hanię, mało co jest w stanie zdziwić, ale ubiór przybyłej interesantki znacznie kontrastuje z charakterem tego, kojarzącego się z radosnymi okolicznościami, miejsca.
- Otóż, przyszłam, bo tylko Pani może mi pomóc, czy mogłybyśmy porozmawiać na osobność, bardzo zależy mi na dyskrecji – dodaje, ściszając konspiracyjnie głos.
Pani Hania z zaciekawieniem prowadzi nieznajomą do swojego gabinetu.  Kobieta z Woalką siada na dużym, różowym fotelu z pluszu. Uważnie przygląda się Pani Hani zza zasłaniającej twarz wolaki.
- W czym mogłaby Pani pomóc? – Pani Hania pytając, zajmuje obrotowe krzesło naprzeciwko tajemniczej kobiety.
- Dostałam namiar na Panią od zaufanej osoby. Powiedziano mi, że jest Pani cudotwórcą jeżeli chodzi o organizację wyjątkowych ślubów.
- Dziękuję bardzo za miłe słowa. Staram się aby każdy ślub, który mam przyjemność zorganizować stał się wyjątkowym oraz niepowtarzalnym wydarzeniem. – odpowiada Pani Hania.
- No właśnie – wzdycha tajemnicza kobieta - Problem jest taki, że nigdy nie planowałam wyjść za mąż. A tu jeden grom z jasnego nieba, i człowiek umarł w butach!
Kobieta zaczyna opowiadać Pani Hani o swojej wielkiej, niespodziewanej miłości, ich pierwszym spotkaniu oraz planach na przyszłość.
- Chciałabym, aby ta uroczystość była niepowtarzalna i jedyna w swoim rodzaju. Nie wyobrażam sobie klasycznych rozwiązań. Chciałabym gotyckiej oprawy – biel będzie dress codem dla naszych gości, dla nowożeńców – czerń. Na stołach świeczniki, krwistoczerwone róże, zmysłowa muzyka i odgłosy ptaków. Tylko żadnych gołębi! Raczej jak już to myślałam o czarnych dystyngowanych łabędziach. Wszystko z minimalistyczną elegancją.
Pani Hania słucha wszystkiego z coraz większą ekscytacją na myśl o tak nietypowym projekcie. Choć, nie przypomina sobie równie wymagającego zadania, nie ma wątpliwości, że organizacja tak ekstrawaganckiej uroczystości dostarczy jej wielu pasjonujących przygód. Nie mówiąc, o szansy zyskania jeszcze większego szacunku w branży.
Zostaje ustalenie kluczowych kwestii.
- Wspaniale. Zatem, czy ma Pani już ustaloną datę? – Pani Hania wyciąga swój służbowy kalendarz.
- Tutaj może być kłopot. Ślub jest za dwa miesiące i bardzo zależy mi na dyskrecji ponieważ mój narzeczony jest bardzo rozpoznawalną osobą a chcielibyśmy aby ta uroczystość była tylko dla najbliższych nam osób.
- Ojej, bardzo szybko. Nie jestem w stanie obiecać, że w tak krótkim czasie uda się zrealizować wszystko zgodnie z planem, ale zrobię co w mojej mocy. Może być pani pewna, że dam z siebie sto dziesięć procent, by ten dzień był dokładnie taki jak Pani go sobie wymarzyła.
Tajemnicza wizyta zakończyła się zadowalająco dla obu stron. Został ustalony termin kolejnego spotkania, na którym Pani Hania zaprezentuje sporządzone propozycje oraz strategię działania. Pani Hania była tak podekscytowana nowym wyzwaniem,  że zabrała się natychmiast do działania. Nowe zadanie tak jak pochłonęło, że nawet nie zauważyła kiedy kończąc wstępne prace wybiła godzina 23:15.

 

Zadania Pani Hani

 

Informacja dla uczestnika szkolenia - wszystkie zadania będą ściśle połączone z pełnym programem pakietu biurowego od podstaw a naszymi ćwiczeniami będzie wykonanie zadań Pani Hani i zarobienie jak najwięcej pieniędzy. 

 

Program:  PowerPoint
Zrobić prezentację konceptu na podstawie posiadanych materiałów, które otrzymała do tajemniczej kobiety. Musi obejmować zarówno główne elementy uroczystości jak i najmniejsze detale – z pomysłem na dekorację stołów włącznie. 

 

Program: Word
Rozpisać listę  rzeczy do zrobienia,  zanotować: wszystkie niezbędne czynność, adresy, wytyczne, wskazówki. Przygotowanie planu działania oraz rozpisania scenariusza wesela. Przygotowywanie umów dla podwykonawców oraz umowy dla tajemniczej kobiety w czarnej woalce. 

 

Program: Outlook
Wprowadzić wszystkie daty i terminy, związane z uroczystością. Program: Outlook ze względu na możliwość edycji, włączania powiadomień. Praca na mailach, wysłanie mail do podwykonawców oraz maili z ofertami. Jednym słowem jedno z najważniejszych narzędzi pracy.

 

Program: Excel
Podliczenie budżetu (kwota: 150 000), oszacowanie ilości zaopatrzenia (ozdoby, naczynia, catering itd.) na podstawie liczby zaproszonych gości (300 osób). Zestawienie najkorzystniejszych cen oraz określenie najszybszego terminu realizacji zamówień. Obliczenie własnego zysku. 

 

Wyzwanie dla uczestnika

Kwota z budżetu, która pozostanie po opłaceniu wszystkich usług stanowi wynagrodzenie za pracę Pani Hani. Zaplanuj wesele i wybierz z listy takich dostawców, aby Pani Hania zarobiła jak najwięcej, a Klientka była usatysfakcjonowana z efektu. Podejmiesz wyzwanie?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *