PROGRAM SZKOLENIA - CZEGO BĘDZIESZ SIĘ UCZYĆ!

Część I

Powtórka w wersji - w wersji ROZSZERZONEJ – Szkolenie rozpoczynamy powtórką z części materiałów z niższych poziomów. Są to tematy które będą wykorzystywane podczas tego szkolenia a odświeżenie ich pozwoli na łatwiejszą naukę. Poruszana tematyka:
  • Wprowadzanie danych
  • Kasowanie danych
  • Zaznaczanie komórek z użyciem skrótów klawiszowych
  • Blokowanie adresów komórek
  • Tworzenie automatycznych tabel
  • Seria danych, uchwyt wypełnienia, auto wypełnienie

Cześć II

Używanie tabel automatycznych w formułach – nauczysz się jak używać tabel automatycznych, dzięki nim zapomnisz o konieczności blokowania adresów komórek podczas kopiowania i przeciągania formuł, będziesz mógł błyskawicznie odwoływać się do danych zawartych w tych tabelach bez konieczności ich szukania.
  • Tworzenie i zarządzanie tabelami automatycznymi
  • Użycie ich w formułach:
  • wyszukaj pionowo
  • licz.jeżeli
  • licz.warunki
Definiowanie nazw komórek – doskonały sposób na automatyczne odwołanie się do tych nazw w formułach, dzięki nim nie będziesz musiał klikać w komórki których chcesz użyć w formułach, nie będziesz musiał szukać interesujących Cię wartości w arkuszach – po prostu zamiast adresu komórki używasz ich nazw. Poruszana tematyka:
  • Definiowanie nazw
  • Używanie nazw w formułach (zapomnisz o używaniu $ w adresach komórek)
  • Zarządzanie nazwami
Użycie narzędzi przejdź do i przejdź do – specjalnie… - niezbędne narzędzia pomocnicze do szybkiego poruszania się wewnątrz struktur i elementów Excela. Narzędzia pozwalają też wyszukiwać i wypełniać puste komórki, zaznaczać komórki z określoną zawartością. Poruszana tematyka:
  • Przechodzenie do obiektów w skoroszycie
  • Przechodzenie do wybranych miejsc w skoroszycie
  • Zaznaczanie obiektów i elementów za pomocą przejdź do – specjalnie…
  • Zaznaczanie pustych komórek
  • Wypełnianie pustych komórek wybranymi wartościami
  • Wyszukiwanie różnic w kolumnach i wierszach
  • Wyszukiwanie i zaznaczanie formatowań warunkowych
  • Wyszukiwanie i zaznaczanie poprawności danych
Zaawansowane użycie funkcji tekstowych w połączeniu z innymi funkcjami tekstowymi i nie tylko – w tej części poznamy ciekawe możliwości funkcji tekstowych, dzięki czemu będziemy mogli wyciągać fragment tekstu, dzielić tekst automatycznie na fragmenty wg. określonego schematu, na podstawie danych tworzyć schematy tekstowe, np. kody towarów. Będziemy też „wyciągać” z listy imiona i nazwiska nawet jeżeli jedna osoba ma kilka imion. Sprawdzimy, jak utworzyć unikatową listę z dostarczonych danych, a jeżeli pozycja się powtórzy jak automatycznie zmienić nazwę na unikatową, np. dodając do jej nazwy kolejny numer. Poruszana tematyka:
  • Prawy, lewy
  • Fragment tekstu
  • Znajdź
  • Podstaw
  • &
Zaawansowane i niestandardowe użycie funkcji obliczeniowych – dowiesz się, co można „wycisnąć” z tych formuł, jak użyć ich możliwości w finansach, logistyce, jak dzięki nim kontrolować i porównywać złożone zbiory między sobą. Poruszana tematyka:
  • suma.jeżeli
  • licz.jeżeli
  • suma.warunków
  • licz.warunki
Funkcje wyszukujące w połączeniu z funkcjami logicznymi – tutaj pobawimy się formułami w zaawansowanym sposób, tak aby wydobyć z nich jak najwięcej korzyści, np. będziemy automatyzować funkcję wyszukaj pionowo i poziomo tak aby móc jednym kliknięciem uzyskać wynik wyszukiwania z różnych kolumn w całej tabeli, będziemy też przeszukiwać kilka tabel w oparciu o dodatkowe warunki. Usprawnimy też funkcję poprawność danych, np. rozwijana lista będzie automatycznie się aktualizować. Poruszana tematyka:
  • Wyszukaj pionowi, wyszukaj poziomo z kilku tabel
  • Pozycja
  • Podaj pozycję
  • Indeks
  • Adres pośredni
  • Występująca najczęściej wartość
  • Wybierz
Niestandardowe formaty liczb w komórkach – wygląd danych wygląda ciekawiej, jeżeli dane w tabelach mają swoje oznaczenia i jednostki, np. zł, EUR. Z typowymi oznaczeniami nie ma problemu, wystarczy wybrać odpowiedni format waluty. Jeżeli chcemy, aby liczby miały jednostki takie jak kg, m2, km, musimy użyć niestandardowego formatu liczb. Nauczymy się jaki taki standard utworzyć i używać go. Poruszana tematyka:
  • Wstawianie w formacie komórki symboli: kg, m, s, m2, m3
Funkcje czasowe – poznanie tych formuł umożliwi ci obliczanie ilości dni, tygodni lub miesięcy, w wielu wariantach, np. dni roboczych, dni urlopowych, dni realizacji zlecenia, czyli wiedza tu zdobyta będzie przydatne podczas pracy w logistyce lub działach HR. Poruszana tematyka:
  • dziś,
  • Dni robocze
  • Dzień.roboczy
  • Iso.num.tyg
  • Num.tyg
Funkcje wykorzystujące błędy w komórkach – błąd w Excelu to wartość, którą możesz wykorzystać do inicjowania określonych działań. jak to zrobić i po co to robić dowiesz się w tej części. Poruszana tematyka:
  • Jeżeli. błąd
  • czy.błąd
  • czy.liczba
  • czy.tekst
Import danych – jak doskonale wiesz dane do Excela można pobierać z wielu źródeł, np. innych plików Excel, tekstowych lub z Internetu. Sprawdzimy, jak to działa i czym się różni linkowanie od połączenia, jak naprawić utracone linki np. wskutek zmiany nazwy pliku. Pobierzemy też informacje ze stron internetowych (kursy walut), i zautomatyzujemy ich pobieranie. Dane będziemy pobierać z:
  • Plików tekstowych, CSV
  • Z tabel
  • Z plików Excela (linkowanie i połączenie – dwa różne sposoby pobierania danych
  • Sprawdzanie i zmiana ustawień istniejących połączeń
  • Naprawa uszkodzonych linków i połączeń
  • Sprawdzanie właściwości danych zewnętrznych
Filtrowanie zaawansowane – jeżeli tradycyjne filtrowanie jest dla ciebie niewystarczające, np. zbyt mało możliwości, to filtrowanie zaawansowane powinno spełnić Twoje wymagania. Możesz w nim używać wielu parametrów filtracji wykorzystując do tego celu nawet formuły.
  • Przykłady działania filtrowania zaawansowanego
  • Użycie wielu warunków filtrowania
  • Automatyczne przenoszenie wyniku filtrowania do nowej tabeli
Analiza warunkowa – analizując dane przetwarzamy ich wyniki historyczne. A co, jeśli chcesz sprawdzić jakie będą wyniki w przyszłości? Z pomocą mogą przyjść narzędzia analizy warunkowej dzięki którym możesz prognozować wyniki na podstawie istniejących informacji, możesz też przygotować kilka scenariuszy, np. uwzględniając zmiany cen kosztów, usług, energii, dzięki którym stworzysz własne scenariusze kalkulacji. Poruszana tematyka:
  • Arkusz prognozy
  • Scenariusze
  • Szukaj wyniku
Formatowanie warunkowe zaawansowane, wstawianie, zarządzanie, modyfikowanie - sprawdzamy, jak użyć w formatowaniu warunkowym formuł, jak automatycznie zmieniać format liczb, dowiadujemy się jak użyć formatowania warunkowego odnosząc się do wartości w innych komórkach.
  • Ukrywanie błędów w komórkach
  • Zmiana formatu liczb
  • Tworzenie cennika, który będzie zmieniał symbol walut i format liczb i dokonywał przeliczenia wg. Wskazanego kursu walut
  • Wykorzystanie formatowania warunkowego do oznaczania przedziałów wartości
  • formatowanie warunkowe z użyciem formuł
Tabele przestawne zaawansowane – podstawowa znajomość tabel przestawnych jest umiejętnością bardzo przydatną w codziennej pracy z danymi. Niekiedy wydaje się, że nie wszystko w tabelach można zrobić, np. jak używać w tabelach formuł, jak tworzyć tabelę z wielu źródeł. W tej części sprawdzamy również jak w tabeli przestawnej dokonywać niestandardowych filtrowań. Poruszana tematyka:
  • Pole obliczeniowe
  • Element obliczeniowy
  • Grupowania
  • Filtrowanie zaawansowane
  • Fragmentator, oś czasu
  • Użycie modelu danych przy wstawianiu tabeli przestawnej
Power Pivot - w wersji ROZSZERZONEJ – budowanie relacji i modelu danych. Jeżeli zastanawiasz się jak analizować dane zapisane w wielu tabelach, jak powiązać je między sobą w taki sposób, aby można było je analizować w jednej tabeli przestawnej to jest idealne rozwiązanie. Na tej lekcji nauczysz się jak wykonać prawidłowo relacje i na ich podstawie utworzyć model danych w Excelu.
  • Przygotowanie tabel do użycia w Power Pivot
  • Tworzenie relacji między tabelami
  • Wstawianie tabel przestawnych z wykorzystaniem modelu danych
Makra rejestrowane - w wersji ROZSZERZONEJ – automat robiący cała pracę za ciebie – masz dosyć niekończącego się klikania i wykonywania ciągle tych samych czynności w Excelu? Makro zrobi to a ciebie w ułamek sekundy! Naucz Excela tego co sam wykonujesz a on z chęcią wyręczy cię w tym zadaniu, szybko i sprawnie.
  • Zaplanowanie scenariusza makra
  • Rejestracja makra
  • Zarządzanie i uruchamianie makr
Przyciski formularzy - w wersji ROZSZERZONEJ – pracując w Excelu, brakuje nam czasami czegoś, co pozwalało by w prosty sposób na uruchomienie pewnej automatyki, np. wyzwalanie pewnych działań, aktualizacji danych. Z pomocą przychodzą przyciski formularzy. Za ich pomocą możemy odświeżać dane w arkuszach, uruchamiać ustawione działania bez konieczności wyszukiwania ich w funkcjach na wstążce narzędziowej. Poruszana tematyka:
  • Przyciski listy
  • Pole kombi
  • Pole wyboru
  • Przycisk opcji
Triki - w wersji ROZSZERZONEJ – w tej części poznajemy kilka prostych sposobów usprawnienia działania w Excelu, dzięki którym praca w nim będzie prostsza i szybsza. Np. sprawdzimy jak za pomocą kilku kliknięć „rozbić” tabelę przestawną tak, aby każda wybrana grupa była umieszczona w nowym arkuszu, poznamy też sposoby na niestandardowe zaznaczanie i wyszukiwanie komórek i wiele innych.
  • Przykłady, ćwiczenia