Michał Nykiel

trener MS Office oraz Office 365
wdrożeniowiec Office 365
Szkoleniowiec oraz wdrożeniowiec Office 365 oraz Windows Serwer. Specjalista MS Excel, MS Word, MS PowerPoint. Przeszkolił dla ponad 7000 osób, zrealizowanych ponad 15 tysięcy godzin szkoleniowych.

Łukasz Bogdali

trener MS Office
trener VBA
Szkoleniowiec VBA oraz MS Excel, MS Word, MS PowerPoint oraz MS Project. Prowadzi również szkolenia z bezpieczeństwa danych cyfrowych i bezpieczeństwa w sieci. Przeszkolił dla ponad 4500 osób, zrealizowanych ponad 9 tysięcy godzin szkoleniowych.

Regina May

HR, trener, doradca zawodowy, Master RMP
NGO: Fundacja Anioły Edukacji
20 lat doświadczenia w HR, mentor HR oraz audytory zewnętrznego ISO 9001. Prowadzi szkolenia oraz audyty dla działów personalnych /HR, szkolenia dla menedżerów i zespołów oraz szkolenia dla doradców zawodowych.

Karolina Zajdel

eduScrum Master
koordynator ds. szkoleń oraz rozwoju
.
Entuzjastka "Agile in Education" oraz eduScrum. Szkoleniowiec MS Office w szczególności pakiet biurowy. Odpowiedzialna za procesy organizacyjne oraz analizę oraz dobór potrzeb szkoleniowych dla firm oraz klientów indywidualnych.

Program cyklu szkoleń z Excela

Spotkanie 1 – godzina 18:00 do 20:00

Wprowadzenie do Excela – zestaw niezbędnych informacji potrzebnych do uruchomienia programu, gdzie i w co kliknąć aby uruchomić program, opis elementów okien Excela, nazwy elementów okna . Ponadto uczymy się jak wprowadzać i kasować dane w arkuszach, jak się w nim poruszać.
Uruchamianie Excela
Opis elementów okna
Omówienie wstążek
Organizacja danych w Excelu
Sposoby wprowadzania danych
Wprowadzanie, kasowanie danych – dowiadujemy się jak prawidłowo wprowadzać dane w komórki, jakich błędów unikać, na co zwracać uwagę. Po wpisaniu danych w Excela, czasami trzeba je też usunąć. Ćwiczymy się jak to zrobić szybko i skutecznie na różne sposoby w zależności co i jak chcemy skasować – formaty, wartości a może wszystko.
Sposoby wprowadzania danych w komórki
Sposoby na kasowanie danych w komórkach
Prawidłowe sposoby na wprowadzanie formuł
Sposoby wprowadzania sumy
Działania bez formuł: mnożenie, dzielenie, dodawanie, odejmowanie, potęgowanie
używanie formuł: średnia, minimum, maksimum, zliczanie
Zapisywanie liczb jako tekst
Uchwyt wypełnienia - przeciąganie danych w komórkach - za pomocą małego kwadracika, czyli uchwytu wypełnienia, to czynność którą wykonuje wielu użytkowników Excela. W tej części poznajemy możliwości tego narzędzia i sposoby jego użycia – będziemy przeciągać teksty, liczby, daty, będziemy uczyli się też jak wykonać prawidłowo numerację np. w tabeli.
wykorzystanie CTRL w funkcji wypełnienia serią danych
użycie uchwytu wypełnienia do kopiowania danych w komórkach, zasady „przeciągania”:
tekstów
liczb
dat
sposoby użycia Autowypełnienia.
kopiowanie formuł do innych komórek, w wierszu, w kolumnie

Spotkanie 2  – godzina 18:00 do 20:00

Zaznaczanie danych - jedną z częściej wykonywanych działań w Excelu to zaznaczanie danych. W tej części sprawdzamy jak prawidłowo zaznaczać duże tabele bez użycia myszy, jak je kopiować, jak wstawiać skopiowane dane tak aby odbyło się to bez błędów i pomyłek. Pobawimy się też kolumnami i wierszami – będziemy je wstawiać, kasować zmieniać ich rozmiary.
Zaznaczenia wierszy, kolumn, komórek za pomocą skrótów klawiszowych
Kopiowanie zaznaczonych komórek
Wstawianie skopiowanych danych na różne sposoby
Wstawianie specjalne skopiowanych komórek
Dostosowanie szerokości kolumny i kolumny pojedynczo lub grupowo
Dostosowanie wysokości wiersza i wierszy pojedynczo lub grupowo
Wstawianie wierszy i kolumn pojedynczo lub grupowo
Usuwanie wierszy i kolumn pojedynczo lub grupowo
Blokowanie adresów komórek za pomocą $
Formatowanie liczb i komórek – jak zrobić profesjonalnie wyglądającą tabelę, jak zrobić aby komórki w tabeli wyglądały tak jak chcemy, jak obramować tabelę, jak wyrównać tekst lub liczby w komórkach, jak zrobić aby tabela tworzyła się sama. Na te wszystkie „jak” znajdziemy tu odpowiedź.
Formatowanie liczb
Formatowanie komórek
Obramowanie komórki i komórek
Wyrównanie tekstu
Wybór czcionki i koloru teksu
Wybór koloru wypełnienia
Tabela ręczna a automatyczna - excel bez tabeli to jaj szafa bez półek. Ci którzy lubią się bawić kolorami i obramowaniami zaingerują zapewne sposoby ręcznego tworzenia tabel – jak je obramować na sto różnych sposobów, pokolorować niczym Picasso aby na koniec je podliczyć. Dla tych dla których każda minuta jest cenna ciekawym tematem będzie automatyczne tworzenie tabel.
Obramowanie komórek
Kolorowanie komórek
Użycie malarza formatów
Kopiowanie formuł w tabelach bez utraty wyglądu tabeli
Formatowanie automatyczne tabel
Użycie dodatkowych ustawień formatowania automatycznego
Orientacja wartości w komórkach
Scalanie komórek

Spotkanie 3 – godzina 18:00 do 20:00

Przydatne funkcje – najpopularniejsze wzory matematyczne zapisane w Excelu. Jeżeli liczyć to tylko w Excelu. Aby usprawnić sobie te działania dowiadujemy się jak wykonać najpopularniejsze obliczenia w Excelu i to bez użycia kalkulatora.
obliczanie wzrostu procentowego
obliczanie spadku procentowego
obliczanie udziału procentowego
obliczanie wzrostu o dany procent
zmniejszenie o dany procent wersja
Skróty klawiszowe – sposób na szybkie użycie funkcji Excela bez konieczności użycia myszki – szybka i precyzyjna alternatywa dla myszki. Omówienie najbardziej popularnych i najczęściej wykorzystywanych skrótów klawiszowych. przydatne skróty klawiszowe
Znajdź-Zamień oraz szybka korekta błędów w Excelu czyli jak zamienić kropkę na przecinek -  szybkie wyszukiwanie danych w Excelu w celu ich skopiowania, sformatowania luz zmiany. Poznasz sposoby wyszukiwania i zmieniania których najprawdopodobniej nie wykorzystywałeś.
Omówienie funkcji znajdź
Przykłady zastosowania – wyszukiwanie tekstu, fragmentu tekstu
Formatowanie wyników wyszukiwani
Kopiowanie wyników wyszukiwania
Wyszukiwanie i zmiana tekstu lub liczb
Użycie opcji dodatkowych – zmiana koloru komórek
Pasek stanu – nie zawsze aby cokolwiek policzyć w Excelu musisz używać formuł. Z pomocą przychodzi pasek stanu. Jest to doskonały sposób na szybkie podliczenie danych bez konieczności użycia formuł.
Omówienie paska stanu
Ustawienia
Odczyt informacji
Przykłady zastosowań
Sortowanie danych oraz dlaczego trzeba na to uważać - Posortowane dane w tabelach wyglądają bardziej interesująco, można też łatwiej je przeglądać. W tej części uczymy się jak sortować dane w tabelach rosnąco lub malejącą, wykorzystujemy możliwość sortowania wg kolorów. Nauczymy się też sortowania poziomego, aby zmienić kolejność kolumn w tabelach. Sprawdzimy też, dlaczego nie należy niczego zaznaczać przed sortowaniem
Omówienie funkcji
Sortowanie wg zawartości kolumny
Sortowanie wg kolorów
Sortowanie w poziomie, zmiana kolejności kolumn w tabeli
Uwagi i ograniczenia dot. Sortowania, sortowanie z formułami
Kopiowanie i wklejanie wyników sortowania z formułami

Spotkanie 4 – godzina 18:00 do 20:00

Filtry podstawa w Excelu  – to dzięki nim widzimy w tabeli wyniki spełniające nasze kryteria, czyli wg ustawień filtrów. Poznajemy działanie filtrów tekstowych; liczbowych i dat. Nauczymy się jak przeliczać wyniki filtrowania, jak je kopiować.
omówienie funkcji
opcje podstawowe filtrów czyli filtry tekstu, liczb, dat
opcje dodatkowe filtrów czyli filtrowanie wg kolorów komórek
podliczanie wyników filtrowania
częste błędy przy użyciu filtracji
Blokowanie okien podział okien – dowiadujemy się jak widzieć zawsze opisy wierszy i kolumn podczas przewijania tabel, jak otworzyć dwa razy ten sam plik, jak podzielić okno Excela na kilka części, jak włączać i wyłączać elementy okna, jak zwiększyć obszar roboczy Excela.
omówienie funkcji
użycie funkcji blokowanie okna
użycie funkcji podział okna
nowe okno
włączenie/wyłączenie linii siatki
włączenie/wyłączenie nagłówków
ukrycie wstążki narzędziowej
Operacje na wielu arkuszach – wykorzystanie mechanizmów pozwalających przeliczać, przeglądać i wyświetlać dane z wielu arkuszy w jednym miejscu, stosowanie linkowania w Excelu, zmiana wyglądu i opisu arkuszy. Sprawdzamy też narzędzia niezbędne przy pracy na wielu arkuszach, np. grupowanie arkuszy.
tworzenie nowych arkuszy
grupowanie arkuszy
kopiowanie danych pomiędzy nimi
„zbieranie” danych z kilku arkuszy w jednym miejscu
kopiowanie i przenoszenie arkuszy
przydatne narzędzia
Drukowanie dużych tabel z Excela – jeżeli drukujesz z Excela i tabela nie zawsze wyjdzie tak jak tego sobie życzysz – na stronach nie ma opisów tabel, brak numeracji, nie wiesz jak wstawić logo na wydruku lub jak wydrukować to co chcesz ten rozdział sprawi, że drukowanie będzie już tylko czystą formalnością.
widok podgląd podziału stron
ustawianie obszaru drukowania
ustawienie podziału strony
ustawienia strony: skalowanie, orientacja strony
ustawienia nagłówka i stopki
wstawianie grafiki w nagłówek i stopkę
użycie funkcji „tytuły wydruku”
drukowanie zaznaczonego obszaru
drukowanie (tworzenie) do PDF

Spotkanie 5 – godzina 18:00 do 20:00

Funkcje średniozaawansowane – poznajemy funkcje najczęściej wykorzystywane w pracy, np. w logistyce, księgowości. Dowiadujemy się dlaczego księgowi „nie lubą” Excela (wielu twierdzi, że Excel „oszukuje”, czyli jak prawidłowo zaokrąglać liczby, sprawdzimy jak szybko zliczyć ilość komórek tekstowych, liczbowych, uczymy się też jak przeliczać tylko widoczne wartości w arkuszach, pomijając komórki ukryte.
Zaokrąglanie liczb
Ustaw dokładność zgodnie z wyświetlaną
Średnia
Licz jeżeli, suma jeżeli
Licz warunki, suma warunków
Funkcje zliczające
Maksimum/minimum
Sumy częściowe, suma częściowa
Funkcje czasowe – Excel to świetne narzędzie do obliczeń czasu – wszelkich terminów, ilości przepracowanych dni, kontroli terminów przeglądów. Dzięki zastosowaniu odpowiednich formuł, wyliczysz ile postało ci dni do wakacji, kiedy mija termin płatności. W połączeniu z innymi funkcjami, Excel sam powie ci na które terminy musisz zwrócić uwagę.
Skróty klawiszowe dla dat
Dziś, teraz
Dni robocze
Dni robocze niestandardowe

Spotkanie 6 – godzina 18:00 do 20:00

Funkcje logiczne – dzięki tym funkcjom Excel sprawdza ustalone założenia i na podstawie wyniku tej analizy może generować pewne działania, np. naliczenia rabatu uzależniając go od wielkości zamówienia. Funkcje logiczne pozwolą też w prosty sposób sprawdzić szereg warunków i wskazać która pozycja spełnia wymagane warunki.
Oraz
Lub
Jeżeli
Jeżeli błąd
Przykłady zastosowań
Funkcje tekstowe – Excel to nie tylko liczby, to również świetne narzędzie do przetwarzania tekstów. Będziemy sprawdzać jak z tekstu wyciągnąć interesujący nas fragment, jak podzielić tekst na fragmenty. Będziemy również łączyć fragmenty tekstu z kilku komórek w jednej. Jeżeli zdarza się, że chcesz wyrównać pisownię w komórkach na wielkie lub małe litery, najszybciej zrobisz to właśnie funkcjami tekstowymi. Funkcje tekstowe pomogą również naprawić daty, czyli sprawią, aby po imporcie danych z innych programów data była datą a nie tekstem.
Prawy
Lewy
Fragment tekstu
Wielkie litery, małe litery, z wielkiej litery
Długość tekstu
Podaj pozycję
Złącz teksty
Tekst jako kolumny
Poprawność danych – świetny sposób aby kontrolować co jest wprowadzane w komórki, np. nie wpiszemy nazwy produktu której nie ma na przygotowanej rozwijanej liście. Możemy też określić zakres liczb jakie mogą być wpisywane w komórki, daty, lub kreślić ilość znaków którą można wpisać w komórki. Poprawność danych to doskonały sposób aby uniknąć popełniania błędów podczas wpisywania danych w tabele.
Lista
Długość tekstu
Liczby
Liczby całkowite
Daty

Spotkanie 7 – godzina 18:00 do 20:00

Listy niestandardowe – dzięki nim możemy wypełniać komórki nazwami dni tygodni lub miesięcy. Nauczymy się, jak tworzyć własne listy niestandardowe, dzięki czemu nie będziemy już musieli pamiętać wszystkich ich składników – nazwy działów w firmie, listy miast, wystarczy że wpiszemy jedną z nich i przeciągniemy wpis na inne komórki, Excel wypełni te komórki odpowiednią listą. Użyjemy też list niestandardowych do sortowania kolejności kolumn w tabeli.
Tworzenie list niestandardowych
Zaradzanie listami niestandardowymi
Sortowanie tabel wg list niestandardowych
Usuwanie duplikatów – prosty sposób pozbycie się powtarzających się wartości w arkuszach. Dzięki niej stworzysz listę miast z których masz klientów, lub dowiesz się jakie wartości znajdują się w kolumnie.
Usuń duplikaty w kolumnie
Usuń duplikaty na podstawie kilku kolumn
Usuń duplikaty w tabeli
Wyszukaj pionowo, wyszukaj poziomo – narzędzia bez których nie można się obyć przy wyszukiwaniu danych, aktualizacji cenników, porównywania danych w arkuszach. Sprawdzimy jak działają te funkcje, jak za ich pomocą wyszukać w tabelach intersujące nas dane, jak unikać błędów w używaniu tych formuł i jak wykorzystać praktycznie błąd #N/D który często generują te funkcje.
Wyszukaj pionowo
Wyszukaj poziomo
Użycie funkcji jeżeli.błąd
Praktyczne zastosowanie formuł

Spotkanie 8 – godzina 18:00 do 20:00

Tabele przestawne – mityczne i potężne narzędzie do analizy danych w Excelu. W tej części dowiemy się, że są proste, sprawdzimy jak stworzyć tabelę przestawną, jak dokonywać obliczeń i prezentacji wyników obliczeń. Porównamy też na tych samych danych sposób działania tradycyjnych formuł i tabel przestawnych.
Tworzenie tabeli przestawnej
Projektowanie tabeli przestawnej
Dokonywanie obliczeń
Prezentacja obliczeń
Odświeżanie/aktualizacja danych
Wstawianie wykresów przestawnych