O LX Design – Learning Experience Design

O LX Design - Learning Experience Design

LX Design to inaczej projektowanie doświadczeń uczestników szkolenia, tak aby wyniesiona przez nich wiedza, znalazła efektywne zastosowanie w realizowaniu praktycznych czynności zawodowych. Metody uczenia się osób dorosłych odbiegają od wyuczonych schematów wyniesionych ze szkoły, których przeznaczeniem jest tak naprawdę nauka dzieci oraz młodzieży. Osoby dorosłe posiadają, już własne doświadczenie, wiedzę oraz przyzwyczajenia - skuteczna nauka skupia się na zmianie już wyrobionych przyzwyczajeń, musi pobudzić motywację wewnętrzną musi zaleź zastosowanie w codziennych czynnościach - jednym słowem dobrze jest wiedzieć po co się uczymy i jak to w sposób realny zmieni nasze życie, pracę...
Jak to przekłada się na szkolenia z Excela - ważne pytania: Czy każdy pracownik wykorzystuje Excela w tym samym celu? Czy znajomość programu, bez względu na rodzaj stanowiska, jest potrzebny na jednakowym poziomie zaawansowania? Czy wszystkie treści, prezentowane podczas szkolenia, uczestnicy będą w stanie zapamiętać i znaleźć ich zastosowanie? Co zrobić, żeby przekazać pożądane umiejętności, ale jednak nimi nie przytłoczyć?

Standardowa sytuacja - znasz to?

... Pani Hania, pracownik dużej korporacji. Ponad 10 lat doświadczenia w logistyce. Znaczna część jej pracy sprowadza się do przetwarzania danych za pomocą Excela. Nieoczekiwanie w firmie wszyscy zostają odgórnie zobligowani do odbycia szkolenia z obsługi rzeczonego programu. Rozporządzenie wydane, firma szkoleniowa wybrana, terminy ustalone. Dla sprawniejszej organizacji utworzono dwie grupy, złożone z osób z mniejszym oraz większym zainteresowaniem szkoleniem. Czas trwania – 2 dni po 8 godzin. Im dłużej, tym lepiej. W końcu, dzięki temu, można nauczyć się dużo więcej skomplikowanych tajników Excela. A im więcej tym przecież, lepiej. Czy aby na pewno?
Z perspektywy Pani Hani są to dwa dni wyjęte ze służbowego kalendarza. Niby wolne, ale i tak później trzeba będzie odrobić regularne obowiązki. Jednak, wymóg został postawiony. Trzeba przyjść, przesiedzieć i wynieść jak najwięcej nowej wiedzy. Tak też planuje. Połowa pierwszego dnia szkolenia – 20 nieodebranych połączeń, SMSy od klientów z prośbą o pilny kontakt, maile wpadające do skrzynki jeden po drugim. Pani Hania ciągle ma z tyłu głowy piętrzące się z każdą minutą zaległości. ....5 godzin później dochodzi zmęczenie..... . Determinacja pilnego słuchacza gdzieś się ulatnia. ,,Funkcja JEŻELI”… Tylko do czego ja mam to wykorzystać? ,,Formatowanie warunkowe”… hmm bardzo ciekawe tylko do czego mi się to przyda? Pierwszy dzień szkolenia minął, a tu czeka jeszcze jeden i pełen zestaw kolejnej dawki wiedzy, co do której Pani Hania nie widzi zastosowania w swoim zawodzie.
Cel korporacyjny został osiągnięty – pracownicy przeszli szkolenie. FV wystawione, opłacone. Wszystko się zgadza. Ale czy biurowa rzeczywistość Pani Hani uległa zmianie? Ile z tego zapamiętała, ile wdroży do własnej praktyki?...
Skuteczność szkolenia, jak to ocenić jak sprawdzić? Standardowo przekazujemy wiedzę a następnie robimy test ile uczestnicy szkolenia zapamiętali. Czy tak naprawdę o to nam chodzi? Prawdziwym celem szkolenia powinno być rozwiązanie problemu Klienta. Zmiana przyzwyczajeń lub strategii pracy. Skupiamy się na projektowaniu doświadczeń, nie wyłącznie przekazywaniu wiedzy oraz informacji. Ważniejszy jest dostęp do wiedzy, umiejętność jej zastosowania, oszacowania, z których zasobów zdobywanych kwalifikacji należy skorzystać w danym przypadku, aniżeli samo gromadzenie zgodnych z definicją pojęć, bez zdolności odtworzenia ich po kilku dniach od ukończenia kursu.
Odpowiedzią na pomyślne zrealizowanie powyższych założeń jest LX Design, który stosuje metodykę projektowania szkolenia opartą na modelu Canvas Learning Experience  (LX Canvas). Zaspokaja potrzeby uczestników, wzmacnia ich motywację wewnętrzną. Ponadto, wypracowane techniki przygotowano z myślą o nauczaniu osób dorosłych. Określając cel szkolenia z Excela jako: wzrost skuteczności pracy, wyeliminowanie popełnianych błędów, oszczędność czasu; polecamy skorzystanie z modelu Action Mapping (Cathy Moore Map It: The hands-on guide to strategic training design). Pozwoli sprecyzować dążenia, które nie powinny oscylować jedynie w granicach zdobycia certyfikatu. Ułatwi znalezienie odpowiedniej formy nauki z uwzględnieniem indywidualnych preferencji i ograniczeń.
Skuteczna nauka odbywa się wtedy gdy, osoba ucząca się wie po co i dlaczego gromadzi tę konkretną wiedzę oraz zdobywa nowe kompetencje. Muszą być to informacje przydatne, ponieważ tylko poprzez systematyczne wykorzystywanie w praktyce, zapiszą się w pamięci długotrwałej. 

Rola LX Designera

  • pomoc w zidentyfikowaniu celu szkolenia
  • pomoc w zidentyfikowaniu co potrzebujemy aby osiągnąć założony cel szkolenia
  • analiza bieżącej sytuacji
  • pomoc w zidentyfikowaniu, który rodzaj szkolenia będzie odpowiedni
  • zaprojektować szkolenie - stworzenie prototypu oraz zebranie feedbacku
  • pomoc w projektowaniu przygotowywanych materiałów szkoleniowych
  • zaprojektowanie pierwszej pomocy w pracy - uzupełnianie wiedzy "tu i teraz" (e-learning oraz microlearning)
  • współpraca związana z wprowadzaniem rozwiązań wspomagających osiągnięcie założonego celu
  • pomoc w projektowaniu przygotowywanych materiałów szkoleniowych

Gamifikacja – szkolenie z pakietu biurowego MS Office

Gamifikacja - szkolenie z programów z pakietu biurowego MS Office

Czy wiem czego się nauczyłem i czemu ma to służyć? podstawowe pytanie na, które znajdziemy odpowiedź uczestnicząc w tej formie szkolenia. Gamifikacja inaczej grywalizacja. Z naszego doświadczenia wynikającego z przeprowadzonych szkoleń z podstaw obsługi programów biurowych wysuwa się jeden podstawowy wniosek - trudno jest się uczyć programów Offica a w szczególności Excela nie widząc tak naprawdę realnego zastosowania ww programów. Jedyną informację jaką mamy to, że jego znajomość jest jednym z głównych wymagań pracodawcy i że służy do liczenia...

Kiedy uczymy się najskuteczniej? Kiedy wiemy po co się uczymy i wiemy do czego dany program oraz daną funkcję wykorzystamy. Opracowaliśmy szkolenie, które osadziliśmy w realnej codzienność związanej z pracą biurowa i dodaliśmy do tego trochę zabawy i wykorzystując gamifikacje (grywalizację). Nauka będzie się odbywać na przykładzie historii Pani Hani, która jako właścicielka firmy organizującej śluby - otrzymuje specjalne zadanie - zorganizowanie ślubu dla znanej osoby w stylu gotycki. Żeby wszytko zaplanować i zorganizować musi wykorzystać programy Offica (Excel, Word, PowerPoint oraz Outlook) zgodnie z ich zastosowaniem dokładnie w takim sam sposób jak to się odbywa w codziennej pracy biurowej.

Dlaczego taka forma szkolenia jest bardziej skuteczna i co dzięki temu tak naprawdę osiągniemy? Stymulujemy ciekawości a ciekawość wzmaga chęć uczenia, zdobywania wiedzy. Pobudzimy emocjonalnie zaangażowanie w wykonywane ćwiczenia co z kolei będzie wspierać budowanie zapału w szkolenie a to przekształci się w większe zrozumienie co wpłynie na skuteczność szkolenia. Dodatkowo zapanujemy nad strachem związanym z nauką nowych tematów. Dzięki zabawie rozładujemy atmosferę oraz namacalnie doświadczymy zastosowanie programów z pakietu MS Office w biurze.

Czy wiesz jaka jest jedna z największych przeszkód na początku nauki programów Offica? Zrozumienie polecenia, które niejednokrotnie jest trudniejsze niż wykonanie samego ćwiczenia. Dzięki historii oraz jasno określonym zadaniom będziemy dokładnie wiedzieli co oraz kiedy mamy zrobić, jedyne co nam pozostanie to wybór metody oraz programu w celu wykonania określonego zadania.

ZASTOSOWANA METODYKA SZKOLENIA

Gamifikacja (grywalizacja), eduScrum, Learning Expirence Design, Acion Mapping, Coaching

  • Musi być jasno określony cel aby móc praktycznie wykorzystywać świeżo nabytą wiedzę
  • Ćwiczenia oraz interakcja tak aby uczestnik mogły zobaczyć i poczuć przyrost swoich kompetencji
  • Ćwiczenia muszą być powiązane z życiem codziennym w pracy
  • Cel szkolenia musi być praktyczny
  • Możliwość wdrożenia wypróbowania nowo poznanej wiedzy
  • Różnorodność przekazu oraz treści
  • Łatwy oraz przyjemny materiał
  • Nie zbyt duże partie materiału aby nie przytłoczyć uczestników – dajemy tylko tyle wiedzy ile jest potrzebne wdanym momencie nie uczymy się na zapas
  • Najważniejszy etap to organizacja oraz przygotowanie do nauki – wtedy przyswajamy najwięcej

 

 

Czy wiesz ile pamiętamy po 24 godzinach?

10%

tego co przeczytamy

20%
tego co usłyszymy

30%
tego co zobaczyliśmy

50%
tego co zobaczyliśmy i jednocześnie usłyszeliśmy

80%
tego co sami powiedzieliśmy

90%
tego co wdrożyliśmy do działania

Posługując się metodą eduScrum opieramy szkolenie na indywidualnych kompetencjach kursantów. Angażujemy uczestników do działania poprzez rozbudzanie ciekawość oraz stawiania wyzwań. Odchodzimy od jednostronnego przekazu wiedzy teoretycznej.
Dzięki gamifikacji wprowadzamy uczestników w realia hipotetycznej sytuacji. Poznając przytoczoną historię, uczestnicy szkolenia utożsamią się z bohaterem, który ma do wykonania określone zadania. Dzięki połączeniu nauki z zabawą oraz wyzwaniem, uczestnicy szkolenia w przyjemny sposób zdobędą umiejętności związane ze znajomością programów biurowych MS Office, które stanowią cel szkolenia.
Taka forma szkolenia pozwoli zaangażować uczestników emocjonalnie w wykonywane ćwiczenia co będzie wspierać budowanie ich zaangażowania w szkolenie,  rozbudzi ciekawość oraz motywację wewnętrzną – a to wszytko dzięki ciekawej fabule szkolenia przygód Pani Hani, które zapewnią przygodę i przeniosą uczestników w świat przygody, który pozwoli im na:
  • wykorzystanie wiedzę oraz doświadczenie, które już posiadają,
  • pozwoli robić powiązania – im więcej powiązań do realnych sytuacji z życia, tym lepsze zapamiętanie oraz utrwalenie materiału,
  • szybka weryfikacja nowo zdobytej wiedzy, 90% zapamiętania, dzięki wdrożeniu wiedzy do działania, poprzez wykonanie zdań Pani Hani,

***

I ETAP SZKOLENIA

 

Wprowadzenie do szkolenia. Omówienie zadania zapoznanie się z historią Pani Hani. Rozpisanie jakie czynności oraz jakie kompetencje będą nam potrzebne do wykonania zadania. Test jaką rolę pełnię w zespole - poznanie własnych kompetencji odnośnie pracy w zespole. Ustalenie harmonogramu szkolenia oraz pracy, uwzględniając cel głównego zadania. Wprowadzenie do pracy w środowisku MS Office.

 

II ETAP SZKOLENIA

 

Praca według wcześniej ustalonego harmonogramu związanego z zadaniami z jakim musi zmierzyc się Pani Hania. Wykonywanie zadań, ucząc się korzystać z programów MS Office – PowerPoint jako prezentacja scenerii weselnej, Word przygotowywanie niezbędnych umów z podwykonawcami, Outlook praca na kalndarzu, zadaniach oraz mailach, Excela przygotowanie budżetu całego przedsięwzięcia.

 

III ETAP SZKOLENIA

 

Podsumowanie szkolenia, wyciąganie winsoków związanych z nowo zdobytą wiedzą. Etap pracy coachingowej. Próba odpowiedzi na pytania: Co się nam udało? Czego dowiedziałeś się o sobie? Co zyskałeś dzięki udziałowi w szkoleniu? Jaki będzie Twój pierwszy krok? Co możesz zrobić małego, aby pójść do przodu? Co może Ci przeszkodzić w realizacji celu? Co może Cię dodatkowo zmotywować do osiągnięcie celu?

 

***

Czarna woalka i krwiste róże

 

Zawodowe kierowanie organizacją uroczystości ślubnych wymagało od Pani Hani sporej kreatywności, wielkiego zaangażowania, i jeszcze większej umiejętności radzenia sobie w problematycznych sytuacjach. Jednak dla osoby tak lubiącej wyzwania, nie ma rzeczy niemożliwych do zrealizowania. Spełnienie marzeń nowożeńców o ślubie idealnym było główną filozofią firmy – nie ważne, jak pracochłonne bądź wybujałe miały by okazać się ich pomysły. Stąd działalność Pani Hani cieszy się niegasnącą renomą, a nowi klienci zjawiają nawet na parę minut przed zamknięciem – tak jak dzisiejszego popołudnia.
Godzina 15:55. Do biura wchodzi szykowna kobieta w czerni. Jej twarz osłania woalka. Krok ma powolny, wyraz twarzy poważny. Przygląda się folderom reklamującym usługi, sprawiając wrażenie niepewnej, co do prawidłowości lokalizacji, w której się znalazła.
- Czy mogę rozmawiać z Panią Hanną? – pyta ostrożnie, rozglądając się na boki.
- To ja. W czym mogę służyć? – po dziesięciu latach w branży, Panią Hanię, mało co jest w stanie zdziwić, ale ubiór przybyłej interesantki znacznie kontrastuje z charakterem tego, kojarzącego się z radosnymi okolicznościami, miejsca.
- Otóż, przyszłam, bo tylko Pani może mi pomóc, czy mogłybyśmy porozmawiać na osobność, bardzo zależy mi na dyskrecji – dodaje, ściszając konspiracyjnie głos.
Pani Hania z zaciekawieniem prowadzi nieznajomą do swojego gabinetu.  Kobieta z Woalką siada na dużym, różowym fotelu z pluszu. Uważnie przygląda się Pani Hani zza zasłaniającej twarz wolaki.
- W czym mogłaby Pani pomóc? – Pani Hania pytając, zajmuje obrotowe krzesło naprzeciwko tajemniczej kobiety.
- Dostałam namiar na Panią od zaufanej osoby. Powiedziano mi, że jest Pani cudotwórcą jeżeli chodzi o organizację wyjątkowych ślubów.
- Dziękuję bardzo za miłe słowa. Staram się aby każdy ślub, który mam przyjemność zorganizować stał się wyjątkowym oraz niepowtarzalnym wydarzeniem. – odpowiada Pani Hania.
- No właśnie – wzdycha tajemnicza kobieta - Problem jest taki, że nigdy nie planowałam wyjść za mąż. A tu jeden grom z jasnego nieba, i człowiek umarł w butach!
Kobieta zaczyna opowiadać Pani Hani o swojej wielkiej, niespodziewanej miłości, ich pierwszym spotkaniu oraz planach na przyszłość.
- Chciałabym, aby ta uroczystość była niepowtarzalna i jedyna w swoim rodzaju. Nie wyobrażam sobie klasycznych rozwiązań. Chciałabym gotyckiej oprawy – biel będzie dress codem dla naszych gości, dla nowożeńców – czerń. Na stołach świeczniki, krwistoczerwone róże, zmysłowa muzyka i odgłosy ptaków. Tylko żadnych gołębi! Raczej jak już to myślałam o czarnych dystyngowanych łabędziach. Wszystko z minimalistyczną elegancją.
Pani Hania słucha wszystkiego z coraz większą ekscytacją na myśl o tak nietypowym projekcie. Choć, nie przypomina sobie równie wymagającego zadania, nie ma wątpliwości, że organizacja tak ekstrawaganckiej uroczystości dostarczy jej wielu pasjonujących przygód. Nie mówiąc, o szansy zyskania jeszcze większego szacunku w branży.
Zostaje ustalenie kluczowych kwestii.
- Wspaniale. Zatem, czy ma Pani już ustaloną datę? – Pani Hania wyciąga swój służbowy kalendarz.
- Tutaj może być kłopot. Ślub jest za dwa miesiące i bardzo zależy mi na dyskrecji ponieważ mój narzeczony jest bardzo rozpoznawalną osobą a chcielibyśmy aby ta uroczystość była tylko dla najbliższych nam osób.
- Ojej, bardzo szybko. Nie jestem w stanie obiecać, że w tak krótkim czasie uda się zrealizować wszystko zgodnie z planem, ale zrobię co w mojej mocy. Może być pani pewna, że dam z siebie sto dziesięć procent, by ten dzień był dokładnie taki jak Pani go sobie wymarzyła.
Tajemnicza wizyta zakończyła się zadowalająco dla obu stron. Został ustalony termin kolejnego spotkania, na którym Pani Hania zaprezentuje sporządzone propozycje oraz strategię działania. Pani Hania była tak podekscytowana nowym wyzwaniem,  że zabrała się natychmiast do działania. Nowe zadanie tak jak pochłonęło, że nawet nie zauważyła kiedy kończąc wstępne prace wybiła godzina 23:15.

 

Zadania Pani Hani

 

Informacja dla uczestnika szkolenia - wszystkie zadania będą ściśle połączone z pełnym programem pakietu biurowego od podstaw a naszymi ćwiczeniami będzie wykonanie zadań Pani Hani i zarobienie jak najwięcej pieniędzy. 

 

Program:  PowerPoint
Zrobić prezentację konceptu na podstawie posiadanych materiałów, które otrzymała do tajemniczej kobiety. Musi obejmować zarówno główne elementy uroczystości jak i najmniejsze detale – z pomysłem na dekorację stołów włącznie. 

 

Program: Word
Rozpisać listę  rzeczy do zrobienia,  zanotować: wszystkie niezbędne czynność, adresy, wytyczne, wskazówki. Przygotowanie planu działania oraz rozpisania scenariusza wesela. Przygotowywanie umów dla podwykonawców oraz umowy dla tajemniczej kobiety w czarnej woalce. 

 

Program: Outlook
Wprowadzić wszystkie daty i terminy, związane z uroczystością. Program: Outlook ze względu na możliwość edycji, włączania powiadomień. Praca na mailach, wysłanie mail do podwykonawców oraz maili z ofertami. Jednym słowem jedno z najważniejszych narzędzi pracy.

 

Program: Excel
Podliczenie budżetu (kwota: 150 000), oszacowanie ilości zaopatrzenia (ozdoby, naczynia, catering itd.) na podstawie liczby zaproszonych gości (300 osób). Zestawienie najkorzystniejszych cen oraz określenie najszybszego terminu realizacji zamówień. Obliczenie własnego zysku. 

 

Wyzwanie dla uczestnika

Kwota z budżetu, która pozostanie po opłaceniu wszystkich usług stanowi wynagrodzenie za pracę Pani Hani. Zaplanuj wesele i wybierz z listy takich dostawców, aby Pani Hania zarobiła jak najwięcej, a Klientka była usatysfakcjonowana z efektu. Podejmiesz wyzwanie?

Teams dla edukacji – Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Bukowskich w Buku

CO BYŁO NAJTRUDNIEJSZE W CAŁYM PROCESIE WDROŻENIA?
Mimo początkowych obaw okazało się, że nie było problemów, których nie można by rozwiązać od ręki. Najbardziej angażujące okazało się wyjaśnianie procesu instalacji MSTeams rodzicom, dla których środowisko cyfrowe nie jest na co dzień naturalnym środowiskiem funkcjonowania. Uważam jednak, że w szkole liczącej niemal 700 uczniów, generowanie, dystrybucja loginów i haseł, a także wyjaśnianie początkowych wątpliwości, przebiegły bardzo sprawnie.

 

CZY OBAWY ZWIĄZANE Z PROCESEM WDROŻENIA ORAZ PRZEJŚCIA NA NAUKĘ ON-LINE SIĘ potwierdziły?
Obawy związane z wdrożeniem Teamsa, które mieliśmy wszyscy: dyrekcja, nauczyciele, rodzice, absolutnie się nie potwierdziły. Teams okazał się bardzo intuicyjnym systemem, wsparcie szkoleniowe ze strony administratora systemu, dostępna w internecie liczba materiałów szkoleniowych sprzyjały szybkiej adaptacji wszystkich użytkowników do nowych warunków pracy.

 

CO TAK NAPRAWDĘ ZAWAŻYŁO NAD PODJĘCIEM DECYZJI NA PRZEJŚCIE NA NAUKĘ ZDALNĄ W TEAMS?
Na decyzji o przejściu na Teamsa zaważył fakt, że system ten daje możliwość wzajemnej komunikacji między nauczycielami i uczniami, a także pomiędzy samymi uczniami w czasie rzeczywistym. Komunikację ułatwia funkcja czatu, rozmowy, konferencji on-line. Ponadto system daje możliwość sprawnego monitorowania i oceniania postępów uczniów poprzez zakładkę ZADANIA. Ponadto Teams sprawił, że uczniowie są niezależni od e-dziennika, a co za tym idzie także od swoich rodziców, którzy pracując zawodowo, wiadomości przekazywane przez e-dziennik mogli udostępniać dzieciom dopiero późnym popołudniem.

 

CZY PANI ZDANIEM TEAMS ZOSTANIE Z NAMI NA DŁUŻEJ A NIE TYLKO JAKO CHWILOWE ROZWIĄZANIE PROBLEMU ZWIĄZANEGO Z OBECNĄ SYTUACJĄ?
Jestem przekonana, że Teams posłuży w przyszłości uczniom i nauczycielom do wymiany dokumentów, wspólnej pracy nad plikami, komunikacji, organizowania spotkań on-line.

 

JAK ZAREAGOWALI NA TO NAUCZYCIELE CZY SIĘ BALI I CZY ICH OBAWY SIĘ POTWIEDZIŁY?
W naszej szkole zatrudnionych jest 56 nauczycieli, z których część oczywiście miała obawy przed nowym systemem. Muszę jednak powiedzieć, że dzięki współpracy, udzielaniu sobie nawzajem wsparcia, systematycznej wymianie informacji nauczyciele bardzo szybko przeszli na Teams. Utworzyli sobie także zespoły nauczycieli, dzięki którym spotykają się on-line, wymieniają doświadczeniami, rozwiązują bieżące problemy. Dzięki ich zaangażowaniu i wysiłkowi wprowadzanie Teamsa okazało się niemal bezbolesne.

 

JAK SZYBKO UDAŁO SIĘ SZKOLE (NAUCZYCIELOM, UCZNIOM, RODZICOM) ZAADOPTOWAĆ DO NOWEJ SYTUACJI?
Do nowej sytuacji udało się zaadoptować bardzo szybko. W czwartek, 26 marca rozpoczęliśmy wspólnie z wychowawcami dystrybucję loginów i haseł dla uczniów, a 30 marca ogromna większość zajęć odbyła się już w Teamsie. Nauczyciele założyli zespoły, ćwiczyli z uczniami korzystanie z różnych funkcji systemu, wyjaśniali rodzicom wątpliwości. Uczniowie zaadaptowali się bardzo szybko. Widać było, że Teams jest znakomitą odpowiedzią na ich potrzebę komunikacji, której inne rozwiązania nam nie dawały. Zaletą systemu jest także fakt, że uczniowie współpracują ze sobą: udzielają sobie wskazówek, przekazują instrukcje, reagują np. na zamieszczanie plików w niewłaściwych miejscach.

 

JAKA JEST PANI ZDANIEM JEDNA NAJWIĘKSZA ZALETA PRACY W PROGRAMIE TEAMS?
Możliwość komunikacji, bieżącego reagowania na wątpliwości uczniów, szybkiego pozyskiwania informacji zwrotnej, monitorowania pracy uczniów.

Teams dla edukacji – Zespołu Szkół przy Teatralnej w Pile

POCZĄTEK – OKREŚLENIE ZASOBÓW SZKOŁY, POMYSŁ NA KSZTAŁCENIE ZDALNE, WDROŻENIE TEAMS.
Zdalne kształcenie zaskoczyło wszystkich. W Zespole Szkół przy Teatralnej pojedyncze osoby doświadczyły wcześniej elearningu, najczęściej w charakterze uczestnika kursu na platformie Moodle. Mniejszość grona pedagogicznego korzysta z mediów społecznościowych. Część nauczycieli na stosunek obojętny, są także tacy, którzy uważają, że facebook to zło.
Kiedy szacowaliśmy ryzyka, stwierdziliśmy, że naszym największym zasobem są umiejętności uczniów, którzy już dawno zamieszkali w równoległym świecie facebooka.
Nie wyglądało to dobrze na początku. Szkoła posiadała platformę Moodle, trochę e-zasobów w Internecie i dziennik elektroniczny, zresztą dopiero wdrażany od tego roku szkolnego.

 

PRZYJĘLIŚMY DWA PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA:

  1. Organizacja kształcenia zdalnego ma w maksymalnym stopniu odzwierciedlać nauczanie w „realnej” szkole z możliwością kontaktu na żywo, tablicą (wirtualną), biblioteką plików, komunikacją i możliwością oceniania.
  2. Narzędzie miało przypominać „życie” na facebooku i messendrzerze. Młodzież tak „żyje”, więc przyjmujemy ich optykę pracy.

 

Trzecim dodatkowym kryterium, o którym warto wspomnieć, chociaż jest mało istotne z punktu widzenia procesu nauczania, były koszty. Narzędzie miała pracować na zewnętrznych serwerach i być możliwie tanie, najlepiej bezpłatne. Wybraliśmy platformę MS Teams. Spełniała wszystkie powyższe warunki.
Przypomina „niebieski portal”, umożliwia spotkania live, jest zamkniętym systemem dostępnym tylko dla społeczności szkoły, spełnia wymogi bezpieczeństwa i RODO, dodatkowo posiada aplikacje na urządzenia mobilne.

 

Rozpoczęliśmy proces wdrażania. Skonfigurowaliśmy narzędzie na domenie teatralnapila.pl Użytkowników dodała nam firma zewnętrzna, która przeszkoliła online nauczycieli.

 

PRACA NA PLATFORMIE.
Nauczyciele w ciągu jednego dnia utworzyli większość zespołów klasowych i rozpoczęli nauczanie.
Pozostawiliśmy nauczycielom swobodę w doborze metodyki pracy zdalnej. Może wygląda to szaleńczo, ale metodyki kształcenia zdalnego nie nauczy się żaden nauczyciel w kilka dni. Ten wolny wybór dał prawo do popełniania błędów i wypracowania indywidualnego sposobu pracy z uczniami uwzględniającego specyfikę nauczanego przedmiotu, poziom umiejętności czy barier mentalnych.

 

KAŻDY KOLEJNY DZIEŃ TWORZYŁ SPOŁECZNOŚĆ UCZĄCĄ SIĘ.
Uczniowie wykazywali się wyjątkową wyrozumiałością, nauczyciele starali się sprostać nowym wyzwaniom. Rolą dyrektora było wspieranie nauczycieli i uczniów, „gaszenie pożarów” oraz pomoc organizacyjno – techniczna.

 

KRYTYCZNE BYŁY PIERWSZE 3 DNI PROCESU.
W drugim tygodniu pracy zdalnej skonstruowaliśmy pierwsze rekomendacje. Pojawiły się informacje zwrotne. Uczniowie, nauczyciele byli zwyczajnie zmęczeni. Ograniczyliśmy liczbę spotkań na żywo, skróciliśmy czas ich trwania, zmniejszyliśmy liczbę zadań uczniowskich. Ważna była wspólna refleksja i zgoda na optymalizację procesu nauczania.

 

PRÓBA PODSUMOWANIA:
Czy możemy ogłosić sukces? Tego jeszcze nie wiemy. Jest za wcześnie. Kilka rzeczy jednak już wiemy:
  • Po pierwsze. Poradziliśmy sobie. Nauczamy i uczymy się. Współpracujemy i wspieramy się. Trochę lepiej się poznaliśmy. Wspólnie pokonujemy nasze ograniczenia. Strach przed pracą w Internecie dla wielu z nas jest już przeszłością.
  • Po drugie. Wybór narzędzia okazał się trafiony. Teams nas nie zawiódł. Spełnił nasze oczekiwania.

 

Paradoksalnie kształcenie zdalne sprawiło, że staliśmy się społecznością w równoległym świecie Internetu. Pracując z 452 zespołami staliśmy się jedną DRUŻYNĄ.
Piotr Halama
Dyrektor Zespołu Szkół przy Teatralnej w Pile

Szablony MS Word 2016 – wzór pisma firmowego.

Szablony MS Word 2013 – wzór pisma firmowego.

 

Szablony pozwalają na tworzenie za każdym razem dokumentów z zachowaniem jednakowego wyglądu i układu tekstu. Jest to jedno z najważniejszych narzędzie w Wordzie. Przydatne wszędzie tam gdzie profesjonalny wygląd pism jest szczególnie ważny – umowy, pisma firmowe, papeteria.
Aby utworzyć szablon w MS Word, należy utworzyć wzorcowy dokument zawierający wszystkie niezbędne elementy, takie jak: nagłówek i stopkę, kolor tła, krój i wygląd czcionek wraz z wstawieniem nagłówków, podtytułów, śródtytułów....

1 KROK - Aby włączyć edycję nagłówka i stopki klikamy szybko dwa razy w obszarze nagłówka lub stopki. Po włączeniu edycji zmienia się wstążka narzędziowa oraz pojawia się opis sekcji nagłówka i stopki
2 KROK - Aby wstawić logo, (niezależnie w nagłówku czy w stopce) przechodzimy do wstążki „wstawianie” i wybieramy przycisk „obrazy”. W oknie które się teraz pojawiło wybieramy plik z grafiką loga aby je wstawić. Oczywiście treść i wygląd wstawianej grafiki jest dowolny, należy jedynie pamiętać aby nie była zbyt duża wagowo. Jeżeli wstawiona grafika jest zbyt duża, możemy ją zmniejszyć chwytając myszką za dowolny narożnik rysunku. Zmiana wielkości grafiki wykonana w narożniku zachowuje proporcje grafiki.
!UWAGA! Jeżeli wstawiona grafika jest zbyt duża, możemy ją zmniejszyć chwytając myszką za dowolny narożnik rysunku. Zmiana wielkości grafiki wykonana w narożniku zachowuje proporcje grafiki. Pamiętajmy, że zmiana wielkości po chwyceniu za bok zdeformuje naszą grafikę. Jak przesunąć grafikę w dowolne miejsce nagłówka? W tym celu musimy zmienić jego układ w tekście na dowolny z zawijaniem tekstu.
3 KROK - Stopka dodanie danych kontaktowych. Dane kontaktowe możemy wstawić jako grafikę lub wpisać je ręcznie. Najwygodniej będzie to zrobić w polu tekstowym, pozwoli to później dowolnie układać tekst w stopce i w samym polu tekstowym. Gdzie znajdziemy Pole tekstowe? Wybieramy ze wstążki „wstawiania”, ikona „pole tekstowe”. Wybieramy rodzaj pola tekstowego, my użyjemy prostego.

 

P.S. - W przypadku dwóch lub więcej stron możemy dodać numerację stron. Robimy to po wejściu na stopkę i wybraniu ze wstążki „wstawianie” przycisku „numer strony” i wybieramy miejsce gdzie nr ma się pojawić. Wybieramy rodzaj numeracji i gotowe – strony są już ponumerowane.

 

!WAŻNE! Jak poprawnie zapisać Szablon Dokumentu Word? Wchodzimy w „plik”, wybieramy „zapisz jako”, podajemy lokalizacje zapisu szablonu, nadajemy mu nazwę, i wybieramy zapisz jako typ: „Szablon programu Word”.  I gotowe, możemy używać naszego nowego szablonu.

 

 

Excel Zrób to Sam – ćwiczenie z Tabel Przestawnych

Excel zrób to SAM

POZIOM ZADANIA - ŚREDNIO-ZAAWANSOWANY
Za pomocą tabeli przestawnej stwórz raport, który na podstawie danych z dwóch tabel pozwoli na:
1. Sprawdzenie wartości wszystkich faktur dla danego klienta
2. Wyliczenie średniej wartości wszystkich faktur
3. Ilości faktur dla każdego klienta.
4. Przypisać każdemu klientowi jego faktury

 

Zadanie Tabela Przestawna - pobierz ćwiczenie

test z excela

Excel zrób to sam – Sprawdzanie zawartości dwóch tabel w Excelu

Excel Zrób to sam

Porównywanie zawartości dwóch tabel w Excelu

POZIOM ZADANIA - ŚREDNIO-ZAAWANSOWANY
Jeżeli zastanawiasz się czy są wystawnie wszystkie faktury z zamówień i czy są one prawidłowe, lub jeśli chcesz porównać dwie tabele ze sobą (kolejność pozycji w tabelach nie jest istotna) to zadanie jest dla ciebie 😉 . Średni poziom trudności.
  1. Sprawdź za pomocą formuł, czy faktury zostały prawidłowo wystawione wg zamówień:
  2. czy dla wszystkich zamówień zostały wystawione faktury
  3. czy kwota faktury zgadza się z kwotą na zamówieniu.

 

Sprawdzanie zawartości dwóch tabel - pobierz ćwiczenie

 

test z excela

Excel w pracy – AUTOZAPIS – dwa sposoby: standardowy oraz związany z usługami chmurowymi Microsoftu OneDrive.

EXCEL W PRACY

 

AUTOZAPIS - dwa sposoby: standardowy oraz związany z usługami chmurowymi Microsoftu OneDrive.
Excel w pracy - AUTOZAPIS - dwa sposoby: standardowy oraz związany z usługami chmurowymi Microsoftu OneDrive.
Sytuacje losowe - wyłączenie prądu podczas pracy, zawieszenie się komputera podczas pracy bądź "samoistne" wyłączenie się komputera podczas pracy... pewnie każdemu z nas raz w życiu przytrafiła się sytuacja związana z wyłączeniem się pliku Excela przed zapisaniem zmian .
A nawet jeżeli Wam to się jeszcze nie zdarzyło to lepiej być przygotowanym na takie sytuacje ....

 

Chcesz sprawdzić swoją wiedzę - pobierz i zrób test z Excela. Wyślij go nas a my sprawdzimy go dla Ciebie GRATIS.