Home » szkoły » Teams dla edukacji – Zespołu Szkół przy Teatralnej w Pile

Teams dla edukacji – Zespołu Szkół przy Teatralnej w Pile

POCZĄTEK – OKREŚLENIE ZASOBÓW SZKOŁY, POMYSŁ NA KSZTAŁCENIE ZDALNE, WDROŻENIE TEAMS.
Zdalne kształcenie zaskoczyło wszystkich. W Zespole Szkół przy Teatralnej pojedyncze osoby doświadczyły wcześniej elearningu, najczęściej w charakterze uczestnika kursu na platformie Moodle. Mniejszość grona pedagogicznego korzysta z mediów społecznościowych. Część nauczycieli na stosunek obojętny, są także tacy, którzy uważają, że facebook to zło.
Kiedy szacowaliśmy ryzyka, stwierdziliśmy, że naszym największym zasobem są umiejętności uczniów, którzy już dawno zamieszkali w równoległym świecie facebooka.
Nie wyglądało to dobrze na początku. Szkoła posiadała platformę Moodle, trochę e-zasobów w Internecie i dziennik elektroniczny, zresztą dopiero wdrażany od tego roku szkolnego.

 

PRZYJĘLIŚMY DWA PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA:

  1. Organizacja kształcenia zdalnego ma w maksymalnym stopniu odzwierciedlać nauczanie w „realnej” szkole z możliwością kontaktu na żywo, tablicą (wirtualną), biblioteką plików, komunikacją i możliwością oceniania.
  2. Narzędzie miało przypominać „życie” na facebooku i messendrzerze. Młodzież tak „żyje”, więc przyjmujemy ich optykę pracy.

 

Trzecim dodatkowym kryterium, o którym warto wspomnieć, chociaż jest mało istotne z punktu widzenia procesu nauczania, były koszty. Narzędzie miała pracować na zewnętrznych serwerach i być możliwie tanie, najlepiej bezpłatne. Wybraliśmy platformę MS Teams. Spełniała wszystkie powyższe warunki.
Przypomina „niebieski portal”, umożliwia spotkania live, jest zamkniętym systemem dostępnym tylko dla społeczności szkoły, spełnia wymogi bezpieczeństwa i RODO, dodatkowo posiada aplikacje na urządzenia mobilne.

 

Rozpoczęliśmy proces wdrażania. Skonfigurowaliśmy narzędzie na domenie teatralnapila.pl Użytkowników dodała nam firma zewnętrzna, która przeszkoliła online nauczycieli.

 

PRACA NA PLATFORMIE.
Nauczyciele w ciągu jednego dnia utworzyli większość zespołów klasowych i rozpoczęli nauczanie.
Pozostawiliśmy nauczycielom swobodę w doborze metodyki pracy zdalnej. Może wygląda to szaleńczo, ale metodyki kształcenia zdalnego nie nauczy się żaden nauczyciel w kilka dni. Ten wolny wybór dał prawo do popełniania błędów i wypracowania indywidualnego sposobu pracy z uczniami uwzględniającego specyfikę nauczanego przedmiotu, poziom umiejętności czy barier mentalnych.

 

KAŻDY KOLEJNY DZIEŃ TWORZYŁ SPOŁECZNOŚĆ UCZĄCĄ SIĘ.
Uczniowie wykazywali się wyjątkową wyrozumiałością, nauczyciele starali się sprostać nowym wyzwaniom. Rolą dyrektora było wspieranie nauczycieli i uczniów, „gaszenie pożarów” oraz pomoc organizacyjno – techniczna.

 

KRYTYCZNE BYŁY PIERWSZE 3 DNI PROCESU.
W drugim tygodniu pracy zdalnej skonstruowaliśmy pierwsze rekomendacje. Pojawiły się informacje zwrotne. Uczniowie, nauczyciele byli zwyczajnie zmęczeni. Ograniczyliśmy liczbę spotkań na żywo, skróciliśmy czas ich trwania, zmniejszyliśmy liczbę zadań uczniowskich. Ważna była wspólna refleksja i zgoda na optymalizację procesu nauczania.

 

PRÓBA PODSUMOWANIA:
Czy możemy ogłosić sukces? Tego jeszcze nie wiemy. Jest za wcześnie. Kilka rzeczy jednak już wiemy:
  • Po pierwsze. Poradziliśmy sobie. Nauczamy i uczymy się. Współpracujemy i wspieramy się. Trochę lepiej się poznaliśmy. Wspólnie pokonujemy nasze ograniczenia. Strach przed pracą w Internecie dla wielu z nas jest już przeszłością.
  • Po drugie. Wybór narzędzia okazał się trafiony. Teams nas nie zawiódł. Spełnił nasze oczekiwania.

 

Paradoksalnie kształcenie zdalne sprawiło, że staliśmy się społecznością w równoległym świecie Internetu. Pracując z 452 zespołami staliśmy się jedną DRUŻYNĄ.
Piotr Halama
Dyrektor Zespołu Szkół przy Teatralnej w Pile

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *